WORKS / 箭内道彦 月刊 風とロック展 ~愛と伝説のフリーペーパー、その神髄~

WORKS / YANAI MICHIHIKO GEKKAN KAZETOROCK EXHIBITION ~Quintessence of Love and Legend of Free Magazines~

主要用途: 展示会場構成

施工: 東京スタデオ

クレジット: 主催: 風とロック,表参道ヒルズ/企画制作: 伊藤総研/ポスター&フライヤーデザイン:グルーヴィジョンズ/会場グラフィックデザイン: 高い山/照明: 米井章文

所在?会場: 表参道ヒルズ スペース オー

延床面積: 548m2

設計期間: 2013.10-2014.04

施工期間: 2014.04.23

会期: 2014.04.25-05.06

写真: 繁田 諭

ウェブサイト: http://yanaimichihiko-kazetorock.com/

クリエイティブディレクター箭内道彦が手掛けるフリーペーパー「月刊 風とロック」の創刊100号を記念した展覧会の会場構成。毎号、箭内道彦自身が撮った写真、インタビューで語られた文章で編纂されることから、同誌は今まで創刊された99号分の写真と文章だけで構成される会場を目指した。

日本では春夏の恒例となった野外音楽フェスティバルの会場をイメージし、木組みによる大小様々な形の構造体を会場内に林立させた。構造体は年代別に対応しており、木組みのグリッドに合わせて、写真と文章を出力したシートを貼りつけていく。来場者に直接語りかけているような、ノーカットのロングインタビューの抜粋と膨大な量の写真の間を縫うように、会場を回遊しながら鑑賞することができる。

会場中央には期間中はほぼ毎日行われるトークイベントのために、同じ木組みによるステージとスクリーンを設置し、100号記念の祝祭的な雰囲気を演出している。

来場者がライブ会場にいるような一体感を得られる、イベント性やライブ感に満ちた会場となるよう計画した。

Principle use: EXHIBITION SITE

Production: Tokyo Studio

Credit: Organizer: KAZETOROCK, OMOTESANDO HILLS / Producer: Soken Ito / Poster & Flyer design: groovisions / Site graphic design: TAKAIYAMA / Lightings: Akifumi Yonei

Building site: OMOTESANDO HILLS SPACE O

Total floor area: 548m2

Design period: 2013.10-2014.04

Construction period: 2014.04.23

Duration: 2014.04.25-05.06

Photo: Satoshi Shigeta

Website:http://yanaimichihiko-kazetorock.com/

We dressed the venue for the exhibition celebrating the 100th issue of free monthly magazine "Kaze to Rock" helmed by creative director Michihiko YANAI. We aimed to create a venue dressed with only the photographs and texts shot and compiled from interviews by YANAI himself, which have been published in the previous 99 issues of the magazine.

First, we erected wooden frame structures of varying shapes, which evoke the kind of outdoor music festival venues that have now become common during spring and summer in Japan. Then, sheets featuring pictures and text from the magazine were fitted on the wooden grid formed by each structure, which have been organized according to the year of publication. The result can be taken in by visitors as they move about the venue since it forms a continuous and seamless montage of excerpts taken from long interviews interweaved with a large trove of photographs that speaks directly to them.
Since talking events are held almost daily during the exhibition, a stage and a screen made from the same wooden frame as the surrounding structures have been assembled at the center of the venue, thus creating a festive atmosphere for the100th issue of the magazine.

We sought to create a site with a flair for happenings brimming with a feeling of immediacy where visitors can experience a sense of unity as if they were on the grounds of a live show.

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